oktober 22, 2007

Muskel-what?!

Posted in förälder, förlossning, gynekolog, mamma, muskelknut, oro, undersökning den 11:48 f m av Elizabet

Jag var hos sära-på-benen-doktorn idag. Skulle ta cellprov. De rekommenderar det efter en graviditet/förlossning. Allt gick bra fram till sista kontrollen. Hon skulle undersöka att allt såg ok ut med  ultraljud. Du har en muskelknut! säger hon plötsligt. Muskel-what?! Jag vill inte ha några överraskningar där. Ja, en muskelknut, förtydligar hon. Säger mig fortfarande ingenting. Jag frågar om det är något farligt. Det var det tydligen inte. Det var ärftligt. Skulle inte störa kommande graviditeter. Låg på bra plats (Hur f-n kan det göra det?! Jag vill inte ha den där i huvudtaget!). Och var liten.

Kom hem och Googlade omkring för att söka egen information. Hamnar då på en site som säger: Godartad tumör. No way. Släcker ner sidan. Googlar igen. Hamnar någon annanstans då jag ignorerar mitt första klick. Det visar sig vara helt ofarligt. Drabbar 25% av alla kvinnor (Shit, det är ju jättemånga). Oftast efter en graviditet/förlossning. Tas bort om de växer till sig så stora att de stör vardagen eller kommande graviditet.

Jättekul! Precis vad jag behövde.

4 kommentarer »

  1. Marie said,

    löt otrevligt. men cilken tur att det inte var något allvarligt. Men jag förstår precis hur du menar… Men det är inget du har känt av eller, den bara finns där?

  2. Elizabet said,

    Marie: Har inte känt någonting. Tydligen kan man känna att det trycker på eller att man har riklig mens. Inget av det för mig. Konstigt. Jag hoppas fortfarande att hon sett fel.

  3. Annica said,

    Förstår att du blev orolig. Man vill ju veta vad det innebär och vad man ska göra med den informationen. Skönt att det är ofarligt.

  4. Elizabet said,

    Annica: Jätteskönt. Men jag är i ärlighetens namn lite orolig i alla fall.


Kommentera

