september 2, 2008

Osäker

Posted in barn tagged , , , , , den 7:28 e m av Elizabet

Jag känner mig osäker på hur vi ska göra när bebisen har kommit. Ska vi låta Neo gå kvar på dagis eller ska vi låta honom vara hemma? Jag ställde frågan till min barnmorska. Hennes svar var att det var egoistisk av oss att låta honom vara hemma. Jag skulle ändå inte ha tid för honom utan bara sitta och amma (hon sa det naturligtvis på ett varmt och mjukt sätt).

Har inte sett på det ur det perspektivet. Att vi skulle vara egoistiska. Jag har mer tänkt på att han inte skulle känna sig undanskuffad. Plus reducera risken att han drar hem en massa baciller. Men han kanske mår bäst av att vara kvar… Vad hade ni gjort?

9 kommentarer »

  1. mammapappabarn said,

    Låt honom vara på dagis och ärligt, när bebisen väl är där tror jag inte att du ser så många rimliga alternativ. Det kommer ju att vara skittråkigt för Neo att sitta och kolla när lillasyster snuttar tutte!

  2. MissyElliot said,

    Helt klart hade jag låtit honom vara kvar. Han behöver sitt dagis och du behöver tiden med det nya lilla knytet!!!
    🙂

  3. Teresia said,

    Instämmer med föregående talare. Spädbarn behöver lugn och ro den första tiden och du kan behöva mer återhämtningstid efter förlossningen än du kanske räknar med nu. En tvååring behöver dessutom väldigt mycket stimulans, något som du inte har möjlighet att ge samtidigt som du ska amma lillan.

    Det lossnar säkert på dagis med maten och sovandet inom några veckor. Det är ju en stor omställning och många nya rutiner. Inte så konstigt att man reagerar och blir arg!

  4. Elizabet said,

    Alla: Stort tack för era råd! Och jag måste säga att det är skönt att ni alla är överens. Det lutar helt klart åt att Neo får gå kvar på dagis.

  5. Karin said,

    Hej gumman! Vi höll Jesper hemma de två första veckorna så att han fick ”lära känna” bebisen och känna sig delaktig i den nya familjemedlemmen.

    Det visade sig vara ett bra beslut, han villa stolt visa upp sin lillasyster för släkten och vara med vid blöjbyten och annat. De två första veckorna är man ju oftast två vuxna hemma också vilket gör det hela mycket lättare.

  6. Jag har sett båda varianterna hos vänner. Tror jag själv kommer att köra varianten att lämna in på dagis lite kortare dagar. Peo älskar ju dagis så valet är lätt. För hans skull så att han ska stimuleras och få ”leka av sig”. För min skull att jag ska få återhämta mig och få egentid med det nya lilla livet. För bebisens skull så h*n får lugn och ro. Lätt att säga när man inte är där, men jag tror det blir så 😀

  7. Elizabet said,

    Karin: Tack för ditt råd. Fördelen ni hade var ju att Jesper var lite större och kunde förstå lite mer. Men jag hoppas att det ska gå lika bra för oss. Stor kram

    Camillas lockar: Neo har ju inte riktigt kommit in på dagis än och det ställer till det lite (tycker jag). Man inte vill rycka bort honom från något han precis börjat lära sig samtidigt som man inte vill att han ska känna sig utanför. Jag antar att vi får känna efter vad som blir bäst. Men någon timme per dag är ju bra iofs.

  8. Zäta said,

    Jag vet inte om du läser så här gamla kommentarer, men jag skriver i alla fall för det här berör mig.
    Jag har en son som är knappt 9 och en dotter på drygt 6 år.
    När min dotter föddes lät kommunen syskon gå kvar 15 timmar i veckan på dagis. Sonen trivdes förtträffligt och hade haft ganska långa dagar fram tills dottern föddes. Det hade känts som en bestraffning att hålla honom hemma bara för att han fått syskon. Jag var rädd att han skulle skuldbelägga sin syster och kanske bli elak mot henne. Vi la upp det så att sonen gick tre timmar om dagen, fem dagar i veckan, för att både sonen och jag och dottern skulle få fasta rutiner.

    Och vad mycket ogillande jag fick från vissa håll! De kunde inte förstå att jag kunde med att vara så lat att jag lämnade bort mitt barn när jag hade möjlighet att hålla honom hemma. Vilken dålig mor jag var! Egoistisk utan dess like! Har man satt ett barn, eller två till världen, så är det väl självklart att man ska ta hand om dem också, och inte lämna iväg dem till främmande människor i en högljudd verksamhet. Det vet ju alla vilket dåligt inflytande dagis har på barnen! Och så vidare i samma spår.

    Jag blev ledsen av det där, men ändrade inte på vårt upplägg. Både sonen, dottern och jag mådde bra av det där.
    Och idag är jag jätteglad att vi gjorde som vi gjorde, med facit i handen. Jag har två harmoniska, sociala barn, som älskar varandra över allt annat.

  9. Elizabet said,

    Zäta: Jo, jag läser alla era kommentarer, även gamla 🙂

    Tack snälla för dina synpunkter. Det var bra att du stod upp för vad ni ville och att du känner att ni gjorde rätt val. Jag hoppas att även jag kommer se tillbaka på tiden och säga samma sak en dag.

    Åter igen, stort tack!


Kommentera

