mars 11, 2009

Dagens fråga och svar

Posted in Uncategorized tagged , , , , den 6:42 e m av Elizabet

Tror du att man blir lycklig av pengar?

Jag gillar pengar. Har alltid gjort. Hade kassaskrin som barn där jag räknade pengarna varje kväll. Gillar att spara. Se dem växa. Men jag gillar också att spendera. Lite väl mycket.

Men blir jag lycklig av pengar? Pengar ger mig och min familj trygghet. Jag gillar trygghet. Pengar ger oss utrymme att kunna göra mycket roligt. Så ja, pengar gör mig lycklig i alla fall. Och troligtvis andra också. Men det behöver inte betyda att man måste ha mycket pengar. Men tillräckligt för att skapa trygghet och någorlunda rörelsefrihet.

5 kommentarer »

  1. Isabelle said,

    Hade du frågat mig för några år sedan hade jag svarat nej. Då hade jag pengar, inget överflöd men så jag klarade mig och kunde unna mig lite lyx då och då. Nu när jag varit sjukskriven så länge är läget ett helt annat och det är ganska kärvt ekonomiskt, då svarar jag JA. Till en viss gräns förståss. För självklart är hälsa, kärlek och mycket annat viktigare, men livet blir lättare och roligare med pengar, så är det bara🙂

  2. Isabelle said,

    Hade du frågat mig för några år sedan hade jag svarat nej. Då hade jag pengar, inget överflöd men så jag klarade mig och kunde unna mig lite lyx då och då. Nu när jag varit sjukskriven så länge är läget ett helt annat och det är ganska kärvt ekonomiskt, då svarar jag JA. Till en viss gräns förståss. För självklart är hälsa, kärlek och mycket annat viktigare, men livet blir lättare och roligare med pengar, så är det bara🙂

  3. Annica said,

    Vilket ärligt och bra svar!

  4. Elizabet said,

    Isabelle: Visst är det så – hälsa och kärlek går naturligtvis före. Det är när man utsetts för kontrasterna – att ha dem kontra att inte ha lika mycket av dem) som man förstår att man faktiskt blir lite lyckligare. Just för att skapa trygghet och rörelsefrihet. Men å andra sidan blir man mycket kreativare när man inte har dem. För då måste man komma på saker att göra utan pengar🙂

  5. Elizabet said,

    Annica: Tusen tack! Har ju lovat att vara ärlig🙂


Kommentera

